Relacja ze spotkania w sprawie modernizacji budynku dworca w Otwocku

W dniu wczorajszym miało miejsce m.in. spotkanie w Otwocku przedstawicieli PKP S.A. z władzami oraz mieszkańcami miasta, dotyczące planowanego remontu budynku dworcowego. Linki do transmisji z tego spotkania dostępne są na stronie fb miasta:
https://www.facebook.com/otwockmiastozdobrymklimatem/videos/757446291132716/
https://www.facebook.com/otwockmiastozdobrymklimatem/videos/757476977796314/

Omówione zostały wstępne koncepcje aranżacji samego budynku dworca, jak też podjazdu przed budynkiem. Wiele emocji wzbudziło właśnie zagospodarowanie terenu przed budynkiem dworca – czy robić zatoczkę pod autobusy, która i tak będzie wąska, czy jednak zrezygnować z tego pomysłu i więcej miejsca przeznaczyć samochodom osobowym i taksówkom.

Sporo pytań mieszkańców dotyczyło nie tyle samego budynku dworca zarządzanego przez spółkę PKP S.A., a infrastruktury liniowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowa S.A. Były to pytania m.in. o zasadność wycinki drzew, budowę ekranów akustycznych i zlikwidowane już przejście w ciągu ulic Rzemieślnicza – Warszawska. A ponieważ infrastruktura ta nie leży w gestii spółki odpowiedzialnej za same budynki dworcowe, jej przedstawiciele nie mogli w sposób jednoznaczny odnieść się do planowanych przez PLK rozwiązań.

Jednak postaramy się odnieść do tych kwestii. A więc:

1. Zasadność wycinki drzew.
Jak zostało wspomniane na spotkaniu, wycinka drzew opiera się w ramach ustawy o transporcie kolejowym i kolej jest prawem zobligowana do wycinania drzew 15m od osi najbliższego toru. W tym również tych projektowanych torów. Jednakże nie robi tego sama z siebie. Taka wycinka zawsze poprzedzona jest odpowiednią decyzją Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Taka decyzja została wydana już w 2012 roku. Czemu akurat 15m? To pytanie do prawodawców.

2. Ekrany akustyczne.
Jak również zostało wspomniane podczas spotkania, o tym czy i w jakim zakresie ekrany będą zamontowane decydują przepisy. Wspominaliśmy o tym kilkakrotnie na łamach m.in. tej strony, że przepisy w międzyczasie zostały zmienione, złagodzone. W rezultacie na chwilę obecną praktycznie odstąpiono od zabudowy jakichkolwiek ekranów akustycznych między Otwockiem (Świdrem) a Lublinem już na etapie projektowania. Jeżeli już powstaną, to dopiero po pomiarach, już po wykonaniu modernizacji, tam gdzie jest to absolutnie niezbędne. I z pewnością nie będzie to taka ilość i wysokość jak na liniach do Tłuszcza, Legionowa czy Grodziska Mazowieckiego, gdzie obowiązywały jeszcze stare przepisy.

3. Przejście w ciągu Rzemieślnicza – Warszawska.
Przejście to zostało już zlikwidowane na zawsze. W tym miejscu będą znajdować się perony, specjalnie wydłużone z myślą o pociągach dalekobieżnych. I mówiąc kolokwialnie – na to zostały już podpisane wszelkie papiery „dawno temu” i już jest za późno na zmiany. Przejście podziemne między jedną stroną miasta a drugą będzie jedno, w połowie odległości między budynkiem dworca a starym, zlikwidowanym już właśnie przejściem. Plany znajdziecie w naszym albumie:
https://www.facebook.com/pg/kolejaprzezotwock/photos/?tab=album&album_id=1195095910622788

Padło też pytanie o „żółty budynek” przy wiadukcie Orlej. Jest to podstacja trakcyjna zasilająca kolejową sieć trakcyjną, jak najbardziej czynna wbrew temu co sugerowali niektórzy Urządzenia w środku będą również zmodernizowane w ramach prac nad linią kolejową.

To tyle jeżeli chodzi o wątpliwości wykraczające poza sam dworzec, a które zostały poruszone podczas spotkania. W dłuższej wolnej chwili zachęcamy do obejrzenia transmisji, która łącznie trwa prawie dwie godziny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *