Wstępne plany modernizacji

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiło niedawno przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, wykupy gruntów i zdobycie pozwoleń dla modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin. Zadanie to podzielono na trzy części: a) Otwock – Pilawa, b) Pilawa – Dęblin, c) Dęblin – Lublin. Ogółem na całej linii (wliczając w to odcinek Lublin – Dorohusk) planowane jest zbudowanie komputerowych urządzeń SRK sterowanych z nastawni miejscowych oraz z LCS: Pilawa, Dęblin, Lublin, Rejowiec. Ponadto zabudowane mają zostać urządzenia ERTMS/ETCS poziom 2 oraz GSM-R.

Pierwsza część zakłada oczywiście modernizację tego odcinka do prędkości 160 km/h z dobudową drugiego toru. Likwidacji ulegnie stacja w Zabieżkach, która to przemianowana zostanie na przystanek osobowy. Na bazie dokumentacji przedprojektowej postaram się przybliżyć ten temat.

Zacznijmy analizę od Otwocka:

Proponowany układ torów st. Otwock

Jak widać środkowy peron wyspowy zniknie. Likwidacji ulegną też wszelkie tory boczne oraz oba przejazdy kat. A (pojawią się wiadukty). W „postojowych” dobudowany zostanie trzeci tor na odstawiane składy. W stacji zamiast przejścia przez tory pojawi się przejście podziemne. Dziwi brak dodatkowego peronu dla pociągów, które nie kończą tutaj biegu. W razie zatoru od strony Celestynowa może to spowodować również duże kolejki pod wjazdem od strony Warszawy. W torach głównych zasadniczych w przeważającej części zabudowane zostaną rozjazdy Rz60E1 1:12R500 co umożliwi przejazd w kierunku zwrotnym z prędkością 60 km/h.

Na szlaku do Celestynowa wszystkie perony będą budowane naprzemianlegle, w Pogorzeli zostaną one przesunięte do przejazdu.

Proponowany układ st. Celestynów

Stacja w Celestynowie zostanie trochę przesunięta w stronę Pilawy. Postanowiono podzielić ją na dwie części – „osobową” i „towarową”. W części osobowej nadal będą dwa perony (początek peronu po drugiej strony kładki nad torami) wraz z torem nr 12 dla krzyżowania większej liczby pociągów. Kładka zyskać ma 3 windy dla niepełnosprawnych. Zbudowany będzie również tor postojowy dla pociągów kończących i zaczynających w stacji bieg. W części towarowej pojawić się ma tor nr 4 o długości 750 m dla długich składów towarowych. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura placu ładunkowego oraz krótki fragment bocznicy WOFiTM. W torach głównych zasadniczych w przeważającej części zabudowane zostaną rozjazdy Rz60E1 1:12R500 co umożliwi przejazd w kierunku zwrotnym z prędkością 60 km/h. Kontrowersje budzi usytuowanie wiaduktu nad torami w zamian za likwidację przejazdu kat. A.

 

Proponowane zmiany st. Celestynów na planie

Jak widać budowa wiaduktu ma się odbyć kosztem pawilonów handlowych i kilku budynków (w tym domów). Powstać ma nawet rondo. Czas pokaże jak to będzie wyglądać.

Na szlaku do Pilawy tak samo jak poprzednio – perony będą naprzemianlegle. Likwidacji ulegnie p.o. Chrosna. Tak jak wspomniałem, Zabieżki staną się przystankiem osobowym.

Proponowany układ st. Pilawa

W Pilawie przebudowie układu torowego ulegnie tylko część „osobowa”. Zniknie przejazd kat. A na rzecz wiaduktu. Do dwóch peronów będzie prowadziło przejście podziemne. Wewnętrzne krawędzie służyć będą głównie składom kończącym bieg z możliwością zjazdu w tory postojowe. W całej stacji zmodernizowane zostaną urządzenia SRK, które będą obsługiwane z budynku LCS. W okręg stacji Pilawa ma być włączona również łącznica Jaźwiny podg – Żołnierka podg. W torach głównych zasadniczych w przeważającej części zabudowane zostaną rozjazdy Rz60E1 1:12R500 co umożliwi przejazd w kierunku zwrotnym z prędkością 60 km/h. Układ ma umożliwiać jednoczesne bezkolizyjne prowadzenie ruchu pociągów po liniach nr 7 i 12. Co ciekawe, kubatura budynku LCS w Pilawie ma być na zapas zwiększona dla nowych urządzeń SRK przy ewentualnej modernizacji „SŁki”.

Ogólny planowany wykaz posterunków ruchu i prędkości znajduje się w tabelach poniżej.

Prędkości maksymalne na linii nr 7 na tle posterunków ruchu (1)

Prędkości maksymalne na linii nr 7 na tle posterunków ruchu (2)

Prędkości maksymalne na linii nr 7 na tle posterunków ruchu (2)

Termin rozpoczęcia prac budowlanych przewiduje się na pierwszy kwartał 2015 roku. Odcinek Warszawa Wschodnia – Otwock wydzielony został do projektu modernizacji WWK i do końca nie wiadomo, kiedy prace na tym odcinku miałyby się odbyć.

Ciekaw jestem jak bardzo te wszystkie koncepcje zmienią się przy opracowywaniu dokumentacji projektowej :) .

5 myśli nt. „Wstępne plany modernizacji

  1. Tak, wiem. Jednak informacje o wiadukcie też są już nieaktualne. Na daną chwilę najprawdopodobniej zostanie przejazd kat. A. Taka koncepcja jest już od jakiegoś czasu, jednak nie chciałem zajmować się nieoficjalnymi doniesieniami, gdyż jak wiadomo prace wciąż trwają, przeprowadzane są konsultacje i wiele może się jeszcze zmienić.

  2. „Układ ma umożliwiać jednoczesne bezkolizyjne prowadzenie ruchu pociągów po liniach nr 7 i 12.”
    Nie wiem, może się nie znam, ale w proponowanym układzie torowym stacji Pilawa pociągi osobowe z Łukowa będą przecinały kurs w perony pociągom z Garwolina. No chyba że nie przewiduje się osobowych relacji Pilawa Łuków.

    • Heh, odpowiedziałeś sobie na pytanie. Ale akurat bardziej w tym konkretnym przykładzie chodziło o możliwość ciągłej jazdy np. pociągów towarowych od Góry/Mińska do Łukowa bez kolidowania z ruchem pasażerskim Warszawa – Dęblin. Natomiast nawet gdyby ruch został przywrócony, to oczywiście możliwość wjazdu przy każdej krawędzi peronowej od strony Łukowa będzie zachowana, z tym że jednak jazdy będą się odbywać do 40 km/h.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *