[Warszawa – Lublin] Kolejne umowy dotyczące modernizacji LK7 podpisane

Dziś w Warszawie miało miejsce podpisanie kolejnych dwóch umów w ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 z Warszawy do Lublina. Pierwsza z nich dotyczy prac drogowych na odcinku Otwock – Pilawa i zostanie wykonana przez konsorcjum Budimex – Ferrovial Agroman za 479,8 mln zł. W toku cały czas jest postępowanie na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Powstały zawirowania, które w ostatnim czasie doprowadziły do odrzucenia oferty dotychczasowego zwycięzcy – Bombardier ZWUS. PKP PLK deklarują, że umowa na tę część przetargu zostanie podpisana niedługo oraz że opóźnienie nie wpłynie prace torowe. Warstwa podstawowa urządzeń SRK dla odcinka Pilawa – Lublin musi zostać wybudowana i oddana do użytku przed wejściem w życie rozkładu jazdy 2018/2019 w grudniu 2018 roku.

Druga umowa dotyczy odcinka Warszawa Wschodnia – Otwock i polega na wykonaniu dokumentacji projektowej dla tego odcinka. Wykona ją firma MGGP za 7 896 600 zł. Na tym odcinku powstać ma trzeci tor, po którym bez zakłóceń dla ruchu aglomeracyjnego pojadą pociągi dalekobieżne. Prace na tym odcinku planowane są od 2020 roku po wykonaniu pierwszego etapu, czyli odcinka Otwock – Lublin.

Od siebie dodam tylko coś, co rozwieje wątpliwości niektórych. Przy okazji podpisywania umów prezes PKP PLK Ireneusz Merchel wyjaśnił definicję ogłaszanego wszędzie najszybszego czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Lublinem. Czas 90 minut uzyskają tylko te pociągi, które będą jechać 160 km/h oraz pomiędzy Lublinem a Warszawą Centralną zatrzymają się wyłącznie na stacji Warszawa Wschodnia. Natomiast moim zdaniem wątpliwe jest, czy taki pociąg znajdzie się w regularnym ruchu. A więc z każdym pośrednim zatrzymaniem, czas będzie się wydłużał. Realny czas jazdy pociągów IC jadących 160 km/h z zatrzymaniem w Nałęczowie, Puławach i Dęblinie wyniesie około 100 minut.

Modernizacja zacznie się od 11 czerwca robotami na odcinku Pilawa – Lublin:

  • Pilawa – Garwolin jednotorowo,
  • Garwolin – Dęblin przerwa w ruchu, zastępcza komunikacja autobusowa,
  • Dęblin – Puławy Azoty jednotorowo dla pociągów towarowych, zastępcza komunikacja autobusowa,
  • Puławy Azoty – Lublin przerwa w ruchu, zastępcza komunikacja autobusowa.

Od 11 czerwca zacznie się również modernizacja samej stacji Pilawa (część parzysta, tj tory bliżej budynku stacyjnego). W trakcie zasadniczych robót na odcinku Pilawa – Lublin, rozpocznie się też przebudowa stacji Otwock (od września 2017 roku dostępne będą jedynie tory nr 2, 21 i 22 – czyli tor główny zasadniczy w kierunku Warszawy oraz środkowe tory, przy którym obecnie kończą bieg pociągi do Otwocka).

Pod koniec czerwca przez tydzień czekają nas również niezwiązane z modernizacją drobne utrudnienia w Wawrze, gdzie będzie remontowany fragment toru w samej stacji, który nie został wymieniony podczas prac kilka lat temu. W związku z tym w Wawrze oraz w Aninie pociągi mogą dłużej stać w oczekiwaniu na przejazd pociągu z przeciwnego kierunku.

50 myśli nt. „[Warszawa – Lublin] Kolejne umowy dotyczące modernizacji LK7 podpisane

  1. Ruch towarowy utrzymany, na odcinku Lublin – Deblin od 11 czerwca 2017 będzie odbywał się po torze nr 2, zamknięty bedzie tor nr 1.

  2. Na odcinku od Dęblina do Lublina, pociągi towarowe jeżdżą po obu torach, narazie torów nie zamykano. Coś koło wtorku, środy mają przekazywać teren wykonawcy i wtedy mają zamknąć tor nr 1.

  3. No i jak będą takie pertubacje z pośpiesznymi na szlaku Łuków – Lublin, jak w pierwszym dniu, to towarowe po 7 będą śmigać do Bożego Narodzenia. Na dzień dzisiejszy to na Lk 30 nie ma miejsca dla ruchu towarowego.

  4. No jeżeli są takie informacje, że przejazd będzie zamykany 57 razy, to rozumiem, że, Lk 30 więcej nie przyjmie pociągów, a to za mało żeby poprowadzić ruch towarowy. Przez lk 7 na dobę przejeżdżało ponad 100 pociągów. Czyli plk puści ruch towarowy, przez południową Polskę, a potem przez północną, ale będzie interes plk miała.

  5. Na dzień 21.06.2017 roku, ruch na siódemce odcinek Lublin – Puławy Azoty odbywa się po dwóch torach. I nic się nie mówi o zamknięciu, a raczej o przesunięciu zamknięcia.

  6. Tak. Na siłę robią przekazanie terenu, ale Wykonawca nie jest przygotowany, na roboty od dnia następnego. Nastawnie zamkną, zaplombują i przez pół roku nic się nie będzie działo

  7. Tam idą z harmonogramem. Na odcinku Lublin-Azoty, PLk będzie naliczać odsetki za opóźnienia. Ale na odcinku Lk 30 Parczew -Łuków jeszcze trwają roboty od godz 22 do 4, coś się to wiąże z ciągłym ruchem towarowych na Lk 7

  8. Czy jest jakaś informacja, że 2 lipca odcinek Lublin -Puławy Azoty zamykają, bo w Cargo usłyszałem, że na tym odcinku jazda dalej do 16 lipca.

    • Heh, bieżący termin zamknięcia to ten 5/6 z tego co widzę. Ale jak to w życiu bywa – nie zdziwię się jak znowu będzie przesunięcie. Cyrk po prostu.

  9. Na daną sytuację na odcinku Lublin – Puławy Azoty na Lk 7 może ma wpływ zapisy SIWZ.
    Zgodnie z Siwz wzoru umowy:Wykonawca ma obowiązek przejęcia terenu budowy w terminie do 4 miesięcy od dnia podpisania umowy. Także jeżeli Wykonawca nie jest na dzien dzisiejszy przygotowany do przejecia terenu to go nie przejmuje, ma czas do 28 września, umowa podpisana 29 maja 2017 roku a PLK nie zamyka odcinka Lublin Puławy Azoty, tylko go utrzymuje w ruchu, bo za objazdy to właśnie ona ma przewoźnikowi zapłacić. Do tego jeszcze dochodzą roboty nocne naLk 30.

  10. Czy dużo pozostało do rozbiórki ,,sieciowemu” na odcinku Dęblin – Pilawa, pytam, bo jak skończą tam to mają to samo robić na odcinku Lublin – Dęblin

    • Z tego co widziałem w weekend, to do Łaskarzewa jest zdjęta. W Sobolewie i dalej w kierunku Życzyna została nad jedynką do zdjęcia. No i słupy do wysadzenia. A czy jest ciągłością zdjęta i jak to wygląda dalej w Życzynie, nie wiem.

  11. Czy ktoś się orientuje jaki będzie czas przejazdu między Pilawą a Warszawą Wschodnią po I etapie modernizacji? Czy pociągi IC z Lublina nadal będą się zatrzymywały w Pilawie?

    • Między Pilawą a Warszawą? Taki sam jak przed modernizacją, gdyż nadal będą jeździć przez Grzebowilk/Mińsk Maz/Rembertów. Dopiero zakończenie odcinka Warszawa – Otwock spowoduje przetrasowanie pociągów pośpiesznych przez Otwock, gdzie będą w linii prostej śmigać 120/130/140/160 km/h (w zależności od składu i/lub lokomotywy). I tak – pociągi IC wrócą na trasę przez Dęblin i Pilawę.

  12. Hej. A ja mam pytanie o stację Otwock. Piszesz o jej modernizacji od września 2017 r., podobnie pisze ZTM w komunikacie nt. SKM do Piaseczna. Czy to już będzie właściwa modernizacja stacji zgodnie z planami jakie jakiś czas temu podawałeś tj. np. zmiany peronów, układu torowego itd., czy tylko bieżące prace by się w ogóle dało tam jeździć??? (a stan torów jest już na prawdę w Otwocku zły, albo i bardzo zły).

    • To już będzie właściwa modernizacja. Prace będą odbywać się etapami, a na całą stację mają sporo czasu (do końca 2019 roku, tak samo jak na Pilawę). A więc utrudnienia będą się ciągnąć tutaj. W pierwszym etapie przebudowane zostaną tory nr 1, 3 (czyli zasadniczo te, po których jeździ się w kierunku Celestynowa) oraz postojowe. Przebudowana zostanie połowa peronu przy torze 1 oraz wybudowany będzie nowy peron przy torze 3. Ukończą ten etap, to będą brali się za następne tory i perony. Zmiany w rozkładzie będą konieczne, bo już teraz nieraz wszystkie tory przy peronach są jednocześnie zajęte, a ubędzie nam jednego toru z krawędzią. W dodatku toru przelotowego, po którym można jechać za Otwock. Zostanie tylko jeden z peronem i taką możliwością (tor nr 2). A więc nie będzie możliwe krzyżowanie pociągów jadących z/do Celestynowa w stacji. Dęblin/Pilawa/Celestynów będzie musiał stać w Świdrze i czekać, aż pociąg z przeciwka wyjedzie ze stacji. Stojąc w Świdrze też będzie blokował wszystko co za nim, zwłaszcza jak na jednotorze do Pilawy ten z przeciwka się opóźni, co jest dość częste na liniach jednotorowych, gdzie opóźnienia jednego pociągu przenoszą się na inne oczekujące na krzyżowania po drodze.

  13. A ja mam pytanie odnośnie modernizacji linii Pilawa-Otwock, przeczytałem w Linii Otwockiej, że po przywróceniu ruchu na odcinek Pilawa-Dęblin, pociągi KM i IC maja jeździć przez Mińsk Maz. Dodatkowo mają być dobudowane dwa perony Augustówka II oraz Lubice. Czy ktoś coś słyszał na ten temat i czy wszystkie osobowe mają jeździć przez MM.

    • Zgadza się, pisałem o tym i tutaj. Przez Mińsk przez rok będą jeździły pociągi do Dęblina. A Pilawy będą kończyć bieg w Otwocku, skąd będzie komunikacja zastępcza autobusowa. Ale szczegóły będą ustalane dopiero jakieś 3 miesiące przed samym zamknięciem odcinka Otwock – Pilawa, a więc dopiero koło października 2018 roku.

  14. Pociągi towarowe na odcinku Lublin – Puławy Azoty przestały jeździć. Od północy nie jechał żaden pociąg. Ale tory są jeszcze nie zamknięte

  15. W Pilawie też ruszyły prace rozbiórkowe na terenie stacji, zniknęły sygnalizatory, pocięte zostały szyny na kawałki. Oczywiście brak jest już sieci oraz słupów trakcyjnych.

  16. Witam
    a czy w związku z modernizacją stacji Otwock ruszającą za półtora miesiąca, jest już może gdzieś dostępny rozkład jazdy od 3 września? Czy dopiero się tworzy?

    • Korekta rozkładu jazdy jest obecnie uzgadniana. Publikacja w internecie (np. na stronie portalpasazera.pl) zgodnie z przepisami powinna nastąpić 13 sierpnia, a plakatowe rozkłady jazdy w gablotach na stacjach i przystankach powinny pojawić się 24 sierpnia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *