PKP SA przebuduje dworce kolejowe

PKP SA (w dobie kolejowych podziałów na spółki odpowiadająca bezpośrednio za dworce) rozpisały ostatnio przetarg na zawarcie umów ramowych na wykonanie dokumentacji projektowych dla budowy bądź przebudowy 74 dworców na terenie całego kraju. To część programu inwestycji dworcowych, rozpisanego do 2023 r.
 
Sporo z nich nich znajduje się na naszej linii, między Warszawą a Dęblinem są to:
– Józefów
– Michalin
– Otwock
– Celestynów
– Pilawa
– Garwolin
– Łaskarzew
– Życzyn
– Dęblin
 
Budynki dworcowe mają być gruntownie wyremontowane i dostosowane do dzisiejszych potrzeb pasażerów, którzy życzą sobie nie tylko podstawowych rzeczy aby na dworcu było gdzie kupić bilet, usiąść w cieple i zaczekać na pociąg. W grę wchodzi także komercyjne wykorzystanie często nieużywanej powierzchni. PKP SA organizowało już w tej sprawie pierwsze warsztaty z lokalnymi społecznościami, gdzie zbierano pomysły na zagospodarowanie dworców. Na przykładzie Celestynowa przytoczę relację z takiego spotkania, która umieszczona jest na stronie internetowej Urzędu Gminy Celestynów:
 
 
Prowadzący spotkanie Paweł Wróblewski w imieniu PKP SA stwierdził, że nasz dworzec, podobnie jak 40 innych na Mazowszu, jest zakwalifikowany do gruntownej modernizacji i są na to fundusze unijne. – Nim przystąpimy do prac projektowych, muszą być określone przez samorząd i mieszkańców ramy funkcjonalno-użytkowe obiektu – wyjaśniał Paweł Wróblewski i rozdał ankiety, w których utworzone z osób obecnych grupy, miały określić jakie funkcje ma zmodernizowany dworzec spełniać. Większość wpisała, że w budynku stacyjnym chcieliby mieć kasę biletową, aktualny rozkład jazdy pociągów, punkt informacji turystycznej, wypożyczalnię rowerów, a zima nart biegowych dla odwiedzających Celestynów turystów, kawiarenkę, w poczekalni mini kino, duży telewizor, galerię sztuki na ścianach, a przed budynkiem ławki, kwiaty, ozdobne krzewy…Pomysłów było bez liku, co pokazało, że mieszkańcom bardzo zależy, by dworzec i jego najbliższa okolica była wizytówką miejscowości, będącej stolicą gminy.
 
Warto interesować się tematem, gdyż to od mieszkańców zależy jak dworzec będzie wyglądał i co będzie się w nim znajdowało. W dokumentacji przetargowej zostały zamieszczone pewne elementy „minimum”, które danej kategorii dworzec powinien posiadać – jednak bez rozbicia tego na indywidualne lokalizacje. A przez to na przykładzie Celestynowa może się okazać, że dworzec ten stanie się ofiarą różnego postrzegania przez różne spółki kolejowe.
 
Dla przykładu do 2015 roku obowiązywał stary podział na dworce kolejowe:
 
A – największe stacje pasażerskie
B – stacje i przystanki aglomeracyjne
C – stacje i przystanki o znaczeniu regionalnym
D – stacje i przystanki o znaczeniu lokalnym
E – pozostałe stacje i przystanki
 
Wg tej kategorii Celestynów ma kategorię D, jednak po modernizacji linii kolejowej w dokumentacji jest zapisane, że kategoria zostanie wówczas podniesiona do C. Podczas modernizacji stacji zaplanowano budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – elektronicznych wyświetlaczy obrazującymi na jaki tor wjedzie dany pociąg, nagłośnienie itd.
 

Tyle, że jest pewien problem. Z przyczyn technicznych 2 lata temu zarządca infrastruktury nakazał wyłączyć ze wszystkich liniowych modernizacji realizację systemów informacji pasażerskiej. A więc te zaplanowane wyświetlacze, monitoring itd. nie powstaną teraz w ramach wykonywanej właśnie modernizacji linii. Chciano wówczas uniknąć sytuacji, że na wielu odcinkach linii kolejowych będą zupełnie różne systemy dynamicznej informacji o ruchu pociągów, różnych producentów, a w zamian zrobić jeden wielki przetarg na spójny system. Myśl w pewnym sensie słuszna. Jednak pierwsze podejście (przetarg) nie wypaliło. W te wakacje ogłoszono po raz drugi ogólnopolski przetarg na wykonanie tych instalacji i połączenie tego w jedną sieć.

W międzyczasie w 2015 roku PKP SA zmieniło też kategorie dworców. Obecnie są to dworce:

-premium
-wojewódzkie
-aglomeracyjne
-regionalne
-lokalne
-turystyczne

Na stronie PKP SA nie znalazłem żadnego wykazu dworców z przypisaniem do poszczególnych kategorii. Mogę jedynie domniemywać, że Celestynów znajduje się w kategorii dworca regionalnego lub lokalnego. Jednak w obu tych kategoriach założenia dla remontu dworców są takie, iż nie przewiduje się w nich systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. A więc może się okazać, że PKP PLK jako zarządca torów zbuduje takie wyświetlacze na peronach… A PKP SA w budynku dworca już nie, bo nie ma takiej potrzeby. Kuriozalna sytuacja, skoro dworzec ma stać się miejscem, gdzie pasażer ma oczekiwać w cieple na pociąg i nie mieć poglądu na sytuację, podczas gdy na peronie taka informacja ma być. Jeszcze bardziej kuriozalnym rozwiązaniem mogłaby być sytuacja, w której PKP PLK zdecyduje w ogólnopolskim przetargu na SDIP nie instalować tutaj żadnego systemu wyświetlaczy, gdyż nie weźmie pod uwagę dokumentacji projektowej modernizowanej linii – gdzie takie rozwiązanie zostało przewidziane – a pójdzie na łatwiznę w ogólnopolskim ocenianiu i weźmie pod uwagę jedynie kategorie dworców PKP SA, która to nie przewiduje tutaj takich „bajerów”. W czasach rozdrobnienia na spółki takie absurdy mogą się wydarzyć, dlatego uważam że podczas warsztatów z PKP SA warto o takie coś zawalczyć. Zwłaszcza, że rozmowy trwają i uzgodnienia jeszcze są możliwe.
 

5 myśli nt. „PKP SA przebuduje dworce kolejowe

  1. Witam, mam jedno wazne pytanie, czy po zamknieciu linii Pilawa-Otwock, beda kursowac jakies pociagi do W-wy via Minsk Maz.? Moze ktos ma jakies informacje na ten temat? Pozdrawiam.

    • Takie są plany. Pociągi w kierunku Dęblina mają jeździć przez Mińsk. Po drodze między Warszawą Wschodnią a Pilawą mają mieć 2 przystanki: Lubice (w okolicach wiaduktu) oraz Augustówka II (przy przejeździe). Ale to jeszcze są tylko plany. Bez konkretów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *