O autorze

EN57

Cześć, nazywam się Tomasz Ziomecki i pochodzę z Celestynowa. Jestem nie pierwszym i nie ostatnim pasjonatem kolei. W moim przypadku tej bardziej współczesnej. Obecnie pracuję w Kolejach Mazowieckich. Zdecydowałem się założyć tę stronę, by wymieniać się spostrzeżeniami i dokumentować to, co jeszcze można zobaczyć na specyficznej (a jakże :>) linii otwockiej, jeszcze bardziej specyficznym odcinku jednotorowym z SBL oraz innymi ciekawostkami z „regionu” – póki jeszcze to wszystko istnieje w takim stanie ;)

A że zbliża się długo wyczekiwana modernizacja „siódemki”,  postaram się także informować o planowanych zmianach.

 

kontakt: atapi@atapi.org.pl

19 myśli nt. „O autorze

  1. Witam
    a czy coś Ci wiadomo, kiedy modernizacja się zacznie? 😉
    Codziennie jeżdzę tamtędy i pomału robi się to uciążliwe 😉

  2. Witam. Póki co wszystko wskazuje na 2016 rok 🙂 Im bliżej wykonania dokumentacji projektowej i zdobycia pozwoleń, tym szybciej pojawią się konkretniejsze informacje o rozpoczęciu robót budowlanych. Będzie jeszcze o tym głośno, gdyż PKP PLK będzie ogłaszać przetarg na roboty budowlane po wykonaniu dokumentacji właśnie. Gdy będę mógł podzielić się oficjalnie czymś więcej, to to zrobię 🙂

  3. Jako miłośnik kolei też się wypowiem na ten jakże interesujący temat. 🙂

    Rzeczywiście – w lokalnej prasie jest ostatnio dość burzliwie na temat modernizacji linii nr 7. Nawet w jednej z gazet znalazł się komentarz wójta Celestynowa, że będzie się sprzeciwiał budowie wiaduktu (estakady) w Celestynowie. A ten wiadukt przecież rozdzieliłby ruch kolejowy i drogowy na dwa różne poziomy. Jest sporo protestów mieszkańców tej gminy i zdaje się – będą coraz bardziej słyszalne.

    Drugi tor jest bardzo potrzebny na odcinku Otwock-Pilawa (w ramach modernizacji nazwano ten zakres modernizacji jako odcinek A) – tu chyba nie ma nikt wątpliwości. Wtedy kolej w tym regionie (na pewno ta część pasażerska, a może i nawet towarowa) będzie miała jeszcze większe znaczenie. Pociągi dalekobieżne powinny wrócić na tę trasę – Otwock przez to jest odcięty od świata. Pamiętam jak jeszcze można było z Otwocka dojechać w okresie wakacyjnym bezpośrednio na Hel, a także do Zamościa czy Chełma. Ale odcinek Celestynów-Warszawa na pewno będzie nastawiony na ruch pasażerski i jego poprowadzenie będzie tu priorytetem. Podano nawet w prasie lokalnej, że do Celestynowa po przebudowie mogą zawitać pociągi SKM, a odjazdy pociągów będą mogły się odbywać co 15 minut.

    Nie wiem czy Kolega jeździ tym odcinkiem, ale strasznie irytujące są trzy zwolnienia wynikające z niskiej kategorii przejazdu kolejowego (w Pogorzeli, Starej Wsi i Celestynowie). Może coś wiadomo na ten temat? Czy przed Mo(R)dernizacją zdołają podwyższyć kategorie i tym samym zlikwidować zwolnienia?

    Czasem jeżdżę jako pasażer tą trasą. Między Chrosną a Zabieżkami jest fragment torowiska, gdzie strasznie trzęsie całym taborem. Wiem też, że były tu też częste awarie SBL. Może jest tu problem z nośnością gruntu? Ot taka ciekawostka przyrodnicza, ale raczej wymagająca uwagi ze strony PLK lub UTK.

    W lokalnej prasie też pojawił się ostatnio (na początku kwietnia 2014) komunikat (ze zdjęciem) o b. złym stanie torów w okolicy mostu kolejowego na Świdrze. Zgłosiłem to do UTK – ciekawe co z tym zrobią.

    Pozdrawiam!

  4. SKM to akurat pobożne życzenia mieszkańców, natomiast jak by przyszło co do czego, to podejrzewam że koszta przeważyłyby na niekorzyść tej inicjatywy. Na zniesienie 20ek z iloczynem ruchu też bym się nie nastawiał przed modernizacją. Budowa urządzeń na rok czy dwa mija się trochę z sensem.

    Co do wychlapów za Chrosną, zrobiono niedawno tam rów z odwodnieniem, który minimalnie pomógł w tym przypadku. Jednak nawet jeśli wyrośnie tam w końcu jakieś ograniczenie, to raczej już do modernizacji zostanie 😉

    SBL to troszkę inny temat i ze stanem gruntu nie ma nic wspólnego. To są jedne z pierwszych urządzeń SBL na polskiej sieci kolejowej, zabudowane w 1961 roku. Po takim czasie są już po pierwsze mocno wysłużone, a po drugie w razie awarii problem jest z uzupełnieniem nieprodukowanych od lat przekaźników. Dobrze, że po ostatnich kradzieżach nie stało się tutaj to, co przez lata można było zaobserwować na odcinku Rembertów – Zielonka 😉

  5. Tak – wydaje się, że „SKM do Celestynowa” to temat, który ma przekonać mieszkańców do poparcia modernizacji „siódemki”, że warto ją przeprowadzić. Że to przekonanie miejscowych do tego projektu i zachęcenie do jego wspierania, choćby przy zwykłych rozmowach z sąsiadem itp.

    No tak – więc z ograniczeniami jeszcze się pomęczymy. Ale idzie ku lepszemu! 🙂
    Trzeba wszak zaznaczyć, że już na początku lat 90-tych miały miejsce zaawansowane prace przygotowawcze w celu dodania drugiego toru. Stąd mamy w wielu miejscach poszerzone przepusty (np. ten między Kołbielą a Chrosną) i wyraźnie wyprofilowaną koronę nasypu. Ale jak zwykle zabrakło środków na dokończenie inwestycji…
    Ale teraz jest nadzieja na szlak z prawdziwego zdarzenia! i to cieszy najbardziej! 🙂

    Tak – za Chrosną chyba właśnie wysoki poziom wód gruntowych decydował o niestabilności podłoża i ostatecznie samego toru. Ten wysoki poziom wód gruntowych już od kilku lat zaczął się pojawiać (po czasach suszy mamy więcej opadów w ciągu roku). Więc i tu pewnie zastosowane będą jedynie środki doraźne typu wykopanie rowu odwadniającego. Oby tylko nie było kolejnego ograniczenia.

    A z tymi kradzieżami to prawdziwa plaga. Trzeba koniecznie zmienić przepisy w tej sprawie, wskazując na wyraźną szkodliwość społeczną takiego czynu – o tym też troszkę „huczy w mediach” od czasu do czasu.
    Ale jak zobaczyłem w Palmirach pokradzione przez złomiarzy tabliczki metalowe z krzyży z informacją o tam pochowanych… no to mnie już nic nie zdziwi…

  6. Witam,
    Mam pytanie odnośnie planowanego zakresu modernizacji odcinka Warszawa Wawer-Otwock. Nie ukrywam, że z dużym zainteresowaniem przestudiowałem projekt modernizacji stacji Otwock, jak również poprzednią wersję projektu modernizacji linii. Czy na obecnym etapie nadal planowane jest dobudowanie 3 toru dla pociągów dalekobieżnych na odcinku Otwock – Warszawa Wawer i dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Wawer- Warszawa Gocławek?. Wiem, że tutaj ścierają się dwie koncepcje, z których ta druga zakłada pozostawienie ruchu pośpiesznego na obecnej linii Pilawa – Mińsk Mazowiecki ( tańsza ale dość karkołomna z uwagi na już małą przepustowość odcinka Mińsk Mazowiecki – Warszawa Rembertów). Jestem też ciekaw, czy jest projekt modernizacji stacji Warszawa Wawer z uwzględnieniem dobudowania pary torów do stacji Warszawa Gocławek i projekt stacji Otwock z uwzględnieniem trzeciego toru do stacji Warszawa Wawer.
    Pozdrawiam.
    Marti_sk

    • Yyy, to która koncepcja prowadzenia ruchu dalekobieżnego jest najlepsza, zostało już rozwiązane. Domyślnie to właśnie przez Otwock ma on być prowadzony. Co do zakresu prac i tego, w jaki sposób zostanie to rozwiązane – nie mogę się wypowiadać. Wcześniej modernizowany miał być tylko odcinek Otwock – Lublin. Niedawno podczas konsultacji do Strategii Rozwoju Transportu 2020 (SRT) odcinek Warszawa Wschodnia – Otwock został dodany do projektu modernizacji odcinka Otwock – Lublin. Słusznie, gdyż jest studium wykonalności, jest dokumentacja przedprojektowa, jest decyzja środowiskowa… Duży plus dla PLK za gotowość do działań.

      ALE:
      Pewne przygotowania można rozpocząć, jednak trzeba do tego troszkę sceptycznie podejść, gdyż plany – planami, a decyzja o realizacji swoją drogą.

  7. Witam!
    Czy masz może zdjęcia nastawni RT w formacie takim jak są na tekstury np. do Maszyny? W Train Driver 2 właśnie zrobiłem Rudę https://youtu.be/m3oV7DeEdBs?t=5m23s ,ale brakuje mi jeszcze budynku nastawni. Z tego co widzę,fociłeś tą stacje. Jeśli posiadasz takowe zdjęcia i byłbyś w stanie się nimi podzielić to pisz na maila 😉

    Pozdrawiam!

  8. cześć Tomek.
    mam do ciebie jako do bardzo dobrze poinformowanego eksperta kilka pytań.
    jak można się z tobą skontaktować?
    Pozdrawiam

  9. Chciałabym się zapytać czy nie uda się skrócić czasu przejazdu tych autobusów. Takie nocne wstawanie napawa mnie obawą, że będzie to bardzo uciążliwe. Pozdrawiam i też pracuję w KM

    • Pani Bozeno, niestety nie zapowiada sie na to. Na poczatku roku rzecznik prasowa spolki poinformowala, ze KM nie maja w planach zadnych kursow przyspieszonych, ktore zatrzymywalyby sie tylko w wybranych miejscowosciach. Ale to nie znaczy, ze nie moze sie to zmienic. Obawiam sie jednak, ze region ma za slabe „przebicie” i nie dosc, ze i tak bedzie zle przez wydluzone dojazdy autobusami, to dalej do Otwocka jest przeciez linia jednotorowa i jakiekolwiek problemy /opoznienia tutaj będą jeszcze gorzej wplywac na odczucia, zmeczenie dojazdami itd.

      Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *