[Celestynów, Pilawa – Dęblin] Fotorelacja z postępów prac – lipiec 2017

Stało się. Modernizacja linii kolejowej nr 7 wystartowała na dobre. Na „pierwszy ogień” poszedł odcinek z Pilawy do Dęblina (i dalej do Lublina, choć tam z drobnym poślizgiem). Jak przedstawia się postęp prac prawie półtora miesiąca po rozpoczęciu? Zapraszam do oglądania!

Pierwszy miesiąc upłynął ogólnie pod znakiem usuwania sieci trakcyjnej oraz jej elementów. Zaczęło się od odcinka Pilawa – Garwolin, gdzie po kolei znikała najpierw sieć trakcyjna, a potem konstrukcje wsporcze: słupy oraz bramki. Następnie wraz z zamknięciem posterunków ruchu znikać zaczęły urządzenia sterowania ruchem (semafory, tarcze, urządzenia przejazdowe etc). Kolejnym etapem jest usuwanie starej nawierzchni torowej.

Życzyn

Stacja Życzyn - widok w kierunku Sobolewa [Warszawy]

Stacja Życzyn – widok w kierunku Sobolewa [Warszawy].

 Jak widać, nie ma już sieci trakcyjnej, zdemontowane są też szyny i podkłady w torze nr 1 oraz częściowo w torze nr 2.

Stacja Życzyn – budynek stacyjny.

Stacja Życzyn – widok w kierunku Dęblina.

Brak też semaforów oraz znajdujących się na łuku sygnalizatorów powtarzających do nich:

Stacja Życzyn – widok w kierunku Sobolewa [Warszawy].

Życzyn – widok w kierunku peronów.

Stacja Życzyn – północna głowica rozjazdowa. Widok w kierunku Sobolewa.

Ani tarcz manewrowych…:

Stacja Życzyn – północna głowica rozjazdowa. Widok w kierunku peronów.

…ani semaforów wjazdowych:

Życzyn – wjazd od strony Sobolewa.

Na każdej stacji między Pilawą a Dęblinem place ładunkowe zamieniły się w magazyny z elementami nowej infrastruktury. W danej chwili głownie pod pale będące podstawami słupów trakcyjnych oraz słupy same w sobie:

Życzyn – plac przeładunkowy z materiałami do przebudowy.

Życzyn – widok na południową głowicę rozjazdową.

Poniżej widok na nastawnię, która jeszcze stoi. Wszystkie nastawnie między Pilawą a Dęblinem z przekaźnikowymi urządzeniami sterowania ruchem budowane były w drugiej połowie lat 60. Nastawnie w Życzynie, Sobolewie i Garwolinie są niemal identyczne. Łaskarzew i Ruda Talubska są pewnymi modyfikacjami ówczesnego standardu, w których to umieszczano dodatkowo kasę biletową lub inne pomieszczenia techniczne np. służby drogowej. Po modernizacji zastąpią je zunifikowane nastawnie parterowe.

Życzyn – południowa głowica rozjazdowa. Widok w kierunku Dęblina.

Zdemontowane elementy konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej.

Życzyn – wjazd od strony Dęblina.

Życzyn – południowa głowica rozjazdowa. Widok w kierunku peronów.

Życzyn – pozostałość po torze nr 2.

Życzyn – Sobolew

Szlak Życzyn – Sobolew, okolice przejazdu w Woli Życkiej – widok na prowizoryczne przejście torowe z toru nr 2 w tor nr 1. Widok w kierunku Miki (Życzyna)

Szlak Życzyn – Sobolew, okolice przejazdu w Woli Życkiej. Widok w kierunku Sobolewa

Szlak Życzyn – Sobolew, widok w kierunku Życzyna z przejazdu w okolicach wsi Grabniak

Sobolew

Jak w Życzynie, tak i w Sobolewie zniknęła już sieć trakcyjna. Ostały się miejscami słupy trakcyjne:

Stacja Sobolew – widok w kierunku Łaskarzewa (Warszawy).

Stacja Sobolew – odstawione przy rampie wagony z maszynami.

Dla osób, które wcześniej regularnie korzystały z peronu rzucają się w oczy miejscami bujne już chwasty. Wystarczył miesiąc z kawałkiem bez ruchu pociągów:

Sobolew – widok na peron w kierunku Łaskarzewa (Warszawy).

Sobolew – plac ładunkowy z materiałami do modernizacji.

Sobolew – pociąg roboczy PKP Energetyka z wagonem platformą załadowanym nowymi słupami sieci trakcyjnej.

Widok na nastawnię oraz sterowany wcześniej przez nią przejazd. Rogatek już nie ma:

Sobolew – wyjazd w kierunku Łaskarzewa.

Modułowa nastawnia z późnych lat 60. Taka sama jak ta z Życzyna, co nie? 😉

Nastawnia w Sobolewie.

Sobolew – północne przejście zwrotnicowe (trapez) oraz widoczne prace na odcinku Sobolew – Łaskarzew.

Sobolew – północna głowica rozjazdowa. Widok w kierunku peronu.

Sobolew – widok w kierunku Życzyna (Dęblina) na południową głowicę rozjazdową.

Sobolew – widok na środkową część stacji.

Sobolew – południowa głowica rozjazdowa. Wjazd z kierunku Życzyna.

Sobolew – wjazd od strony Życzyna.

Łaskarzew

Łaskarzew przywitał mnie widokiem porozmieszczanych do palowania podstaw nowych słupów trakcyjnych…

po Łaskarzew Przystanek – widok w kierunku stacji Łaskarzew

…oraz gdzieniegdzie już nawet wbitych pali:

Łaskarzew – pale pod nową sieć trakcyjną wbite już w ziemię

Łaskarzew Przystanek – ładowanie starych słupów trakcyjnych na wagon platformę

Stacja Łaskarzew – północna głowica rozjazdowa – wjazd od strony Rudy Talubskiej (Warszawy)

Łaskarzew – północna głowica rozjazdowa – widok w kierunku po Łaskarzew Przystanek i dalej Rudy Talubskiej

Jak zwykle – jest plac ładunkowy, to czemu z niego nie skorzystać 🙂

Stacja Łaskarzew – maszyny torowe oraz plac ładunkowy

Stacja Łaskarzew – południowa głowica rozjazdowa – widok w kierunku Sobolewa

Kolejna nastawnia rodem z lat 60. z dodatkowymi pomieszczeniami. Kto wie co dokładnie w tym przypadku się w nich znajdowało? 🙂

Nastawnia w Łaskarzewie

Łaskarzew – wyjazd w kierunku Sobolewa

Łaskarzew – pociągi robocze oraz plac ładunkowy

Ruda Talubska

Zdemontowany tor nr 2:

Ruda Talubska – widok spod budynku nastawni w kierunku Garwolina

Ruda Talubska – ładowanie zdemontowanych podkładów na kolejowe platformy

Ruda Talubska – widok z peronu w kierunku Garwolina

Kolejna modułowa nastawnia z lat 60., która niestety zniknie. Tutaj powiększona o pomieszczenia kas biletowych i towarowych.

Nastawnia w Rudzie Talubskiej

Ruda Talubska – ładowanie starych podkładów na kolejowe platformy

Garwolin

Tu w pierwszej kolejności zawitały pociągi robocze. Gdy spełniły swoją rolę, pojechały wgłąb remontowanego odcinka.

Stacja Garwolin – rozpoczęły się prace nad odwodnieniem równi stacyjnej

Garwolin – widok na plac wyładunkowy, gdzie zwożone są podkłady z odcinka

Garwolin – rampa wyładunkowa, a na niej materiały do modernizacji – pale i słupy trakcyjne

Garwolin – widok w kierunku Pilawy (Warszawy)

Garwolin – widok na wyjazd z czynnym torem nr 1 w kierunku Pilawy

A tak z daleka wygląda nastawnia w Garwolinie (zdjęcie z 2012 roku). Bliźniak! 😉

Nastawnia w Garwolinie – 2012r.

Garwolin – Pilawa

Szlak Garwolin – Pilawa: Widok w kierunku Pilawy na przejazd w km 58,896

Szlak Garwolin – Pilawa

Szlak Garwolin – Pilawa: rozpoczynają się prace nad równaniem terenu

Pilawa

Stacja Pilawa – wjazd od strony Garwolina

Pilawa – południowa głowica rozjazdowa – widok w kierunku peronów #1

Pilawa – południowa głowica rozjazdowa – widok w kierunku peronów #2

Pilawa – „parzyste” tory stacji w cześci osobowej przestały istnieć

Pilawa – peron nr 1 (niski) zrównany z ziemią

 


Jak widać – prace posuwają się do przodu. Co prawda nadal czekamy na wyłonienie wykonawcy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale przynajmniej nie przeszkodziło to PKP PLK co do dogadania się w kwestii usunięcia z placu budowy starych semaforów i innych urządzeń. Rezultat ostatniej dużej części przetargu powinien być wkrótce.

Tymczasem trwają przygotowania również na pilawskim odcinku, a więc Otwock – Pilawa. Od września tak jak wspominałem w innym artykule zacznie się modernizacja stacji Otwock oraz przygotowania do budowy drugiego toru między Otwockiem a Pilawą. Od września znikać zacznie np. stary peron w Pogorzeli Warszawskiej (ten nieużywany, który jest pozostałością po zlikwidowanej na początku lat 90. mijance). Od września też do Otwocka i okolic zawitają pociągi robocze i maszyny torowe. Dlatego też między innymi drobny lifting przechodzi choćby tor nr 2 w Celestynowie:

Stacja Celestynów – drobny remont toru nr 2 #1

Stacja Celestynów – drobny remont toru nr 2 #2

Stacja Celestynów – drobny remont toru nr 2a (przy placu ładunkowym)

Stacja Celestynów – drobny remont toru nr 2 #3

Tak więc już niedługo czeka nas kolejny etap przebudowy naszej linii. Będzie się to wiązało z drobnymi utrudnieniami, w szczególności w Otwocku. Zegar tyka, a za nami już półtora miesiąca prac!

6 myśli nt. „[Celestynów, Pilawa – Dęblin] Fotorelacja z postępów prac – lipiec 2017

  1. Patrząc na zdjęcia trasy bez słupów trakcyjnych mamy jedyną okazję w życiu wyobrazić sobie na żywo jak wyglądała ta trasa przed elektryfikacją :-).

    Prace zaś ze zdumieniem stwierdzam, że idą bardzo szybko. Może choć raz będziemy mieli inwestycje, która zostanie zrealizowana terminowo ;-).

    Ja się tylko boję modernizacji stacji Otwock. Jeśli nie zrobią tymczasowego peronu na torze towarowym to będzie chaos i degrengolada i złość pasażerów. Już teraz rano przecież potrafią być wszystkie 4 tory przy peronach zajęte, a SKM z Pruszkowa musi często oczekiwać, aż pociąg do Garwolina zwolni tor po mijance z tym z Garwolina. Nie wyobrażam sobie jak to będzie bez tych 2 torów :-(.

    • Rozkład będzie tak przerobiony, żeby nie było 4 pociągów naraz. Oczywiście to będzie funkcjonowało przy planowym ruchu pociągów. Gorzej będzie się to sprawowało przy opóźnieniach, gdyż w Świdrze pociągi do Celestynowa/Pilawy/Garwolina będą czekać aż wyjedzie ten od Celestynowa. A czekając blokować będzie inne Otwocki za nim. No ale lepiej i tak nie będzie przy takim natężeniu ruchu.

      Pierwszym etapem prac jest właśnie remont torów nr 1 i 3 oraz budowa nowego peronu przy torze nr 3 (od ul. Orlej) oraz przebudowa połowy peronu przy torze 1. Potem będzie zmiana – pociągi będą się zatrzymywać przy wybudowanych nowych peronach, a do remontu pójdą kolejne.

  2. Przecież wykonawca części związanej z SRK został już dawno temu wyłoniony i cały czas figuruje jako zaakceptowany zwycięzca. Czy wiadomo o co tam chodzi i dlaczego PKP PLK nie podpisało jeszcze umowy na tę część zamówienia? Czas na odwołania już dawno minął, więc wykonawca i tak nie może się już zmienić. Skoro za miesiąc mają się rozpocząć prace w Otwocku to w jaki sposób zostanie to przeprowadzone? Nie znam się na formalnościach, ale wątpię aby firmy weszły na plac budowy natychmiast po podpisaniu umów. Czy w związku z tym szykują się jakieś duże utrudnienia dla mieszkańców Otwocka podróżujących w kierunku Warszawy?

    • Nie do końca, gdyż sprawa odrzucenia przez KIO firmy Bombardier ZWUS trafiła do Sądu Okręgowego w Warszawie. Termin rozstrzygnięcia przypadał zdaje się gdzieś w drugiej połowie lipca. Być może czekano na rezultat. Co do Otwocka – umowa na prace torowe została podpisana na początku czerwca i brak wykonawcy SRK jeszcze nie wpływa jakoś specjalnie na resztę prac. Pierwszy etap w Otwocku może być prowadzony przy starych urządzeniach SRK.

      • Gwoli wyjaśnienia, ogólnie rzecz ujmując Bombardier cały czas walczy w KIO o zadanie dotyczące branży SRK:

        W dniu 13 czerwca 2017 r. zostało ogłoszone postanowienie w sprawie odwołania wykonawcy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na: „prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinek Otwock – Lublin w km 26,050-175,850″(sygn. akt: KIO 1059/17).

        W dniu 14 lipca 2017 r. zostało ogłoszone postanowienie w sprawie odwołania wykonawcy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na: „prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinek Otwock – Lublin w km 26,050-175,850”(sygn. akt: KIO 1394/17).

        W dniu 28 lipca 2017 r. zostało ogłoszone postanowienie w sprawie odwołania wykonawcy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na: „prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinek Otwock – Lublin w km 26,050-175,850″(sygn. akt: KIO 1498/17).

        W dniu 18 sierpnia 2017 r. zostało ogłoszone postanowienie w sprawie odwołania wykonawcy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska sp. z o.o. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na: „prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinek Otwock – Lublin w km 26,050-175,850”(sygn. akt: KIO 1624/17).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *